SZKOŁA PODSTAWOWA

IM. PRYMASA TYSIĄCLECIA W MIECZYNIE

Get Adobe Flash player

3 listopada 2016 uczniowie Szkoły Podstawowej im. Prymasa Tysiąclecia w Mieczynie wyjechali na wycieczkę autokarową do Warszawy. Wyruszyliśmy spod szkoły o godzinie 6.00. Mimo deszczowej pogody nie opuszczała nas pogoda ducha i w czasie podróży podziwialiśmy jesienne, deszczowe krajobrazy za oknem.  Warszawa powitała nas ładną pogodą. Przed Pałacem Kultury spotkaliśmy się z przewodnikiem. Pierwszym etapem wycieczki był Grób Nieznanego Żołnierza, do którego pojechaliśmy metrem. Na wszystkich  ogromne wrażenie zrobiła zmiana wart. Następnie wędrując Krakowskim Przedmieściem podziwialiśmy przepiękne budowle, „perełki” architektoniczne naszej stolicy. Odwiedziliśmy kościół Świętego Krzyża, w którym w nawach na specjalnych miejscach wmurowane są urny z sercami Fryderyka Chopina i Władysława Reymonta. Nawiedziliśmy również Bazylikę archikatedralną św. Jana Chrzciciela, w której znajdują się krypty ze szczątkami prezydenta Narutowicza, Ignacego Paderewskiego i Henryka Sienkiewicza. Wśród kaplic wyróżnia się współczesne mauzoleum prymasa kardynała Stefana Wyszyńskiego.

Zwiedzanie przerwał wspólny posiłek, po którym poszliśmy pod Pałac Prezydencki. Tam poznaliśmy jego historię i oglądaliśmy zmianę warty straży honoru przed pałacem. Następnie udaliśmy się na Plac Zamkowy pod charakterystyczną  dla miasta Kolumnę Zygmunta i dalej na Zamek Królewski. Szczególne wrażenie wywarł na nas pokój marmurowy, sala tronowa i inne królewskie apartamenty. Wspaniałą lekcją historii było dla nas oglądanie na żywo obrazów: „Hołd pruski”, „Batory pod Pskowem”, „Sobieski pod Wiedniem”, „Konstytucja 3 maja".
 Pożegnawszy zamek podążyliśmy poznawać inne zabytki: pomnik warszawskiej Syrenki, Małego Powstańca. Pobyt w tej części stolicy to kolejna lekcja  historii i patriotyzmu. Nieopodal znajduje się ulica Kanonia. Jest to mały trójkątny placyk tuż za katedrą. Nazwa pochodzi od kamieniczek okalających placyk, w których w XVII wieku mieszkali księża kanonicy. Dawniej znajdował się tutaj cmentarz parafialny, którego pozostałością jest barokowa XVIII-wieczna figura Matki Bożej. Na środku placu znajduje się potężny spiżowy dzwon z XVII wieku, który nigdy nie zawisł w żadnym kościele. Podobno obejście go trzy razy przynosi szczęście… Wypełniwszy wszystkie przepowiednie przeszliśmy przez mury obronne, Barbakan i na Rynku Starego Miasta kupiliśmy pamiątki.
 Na zakończenie  pobytu w stolicy czekała na nas kolejna niespodzianka - zwiedzanie Stadionu Narodowego. Mieliśmy możliwość zobaczenia miejsc, w których przebywają na stadionie sławni sportowcy, politycy, redaktorzy. To były niezwykłe przeżycia. Niektórzy marzyli, że gdy dorosną, wrócą tutaj – może jako piłkarze lub sprawozdawcy sportowi, politycy.
W drodze powrotnej wstąpiliśmy  do MC Donald’sa na  małe, aromatyczne „co nieco”. Po tylu atrakcjach jak najbardziej się to wszystkim należało. Dalsza droga przebiegała na wesoło, były śpiewy, swobodne rozmowy i mimo tylu przeżyć nikt nie przysypiał. W takim nastroju  sprawnie i dość szybko dotarliśmy do Mieczyna. Tutaj spotkanie z przybyłymi po pociechy rodzicami i powrót do domów.
Na drugi dzień wszyscy przybyliśmy do szkoły w komplecie. Zgodnie stwierdziliśmy, że malownicza Warszawa nas urzekła. Chcemy więcej takich wycieczek – nie tylko do Warszawy.

Copyright © 2014. All Rights Reserved.