1. Ćwicze­nia uspraw­nia­jące roz­wój moto­ryczny dziecka (moto­ryka duża):

– bie­ga­nie, wcho­dze­nie i scho­dze­nie po scho­dach, po dra­bi­nie, poko­ny­wa­nie prze­szkód, wyko­rzy­sty­wa­nie pla­ców zabaw i miejsc spe­cjal­nie do tego przy­go­to­wa­nych w celu roz­wi­ja­nia spraw­no­ści rucho­wej
– sta­nie na jed­nej nodze, wyko­ny­wa­nie pod­sko­ków obu­nóż i na jed­nej nodze
– rzu­ca­nie i łapa­nie piłki w grze, z róż­nych odle­gło­ści
– rzu­ca­nie piłecz­kami, lot­kami, kulami z papieru
– prze­rzu­ca­nie piłki z jed­nej ręki do dru­giej
– uczest­nic­two w zaba­wach rucho­wych, gru­po­wych, zwra­ca­nie uwagi na aktyw­ność fizyczną
 

2. Ćwicze­nia roz­wi­ja­jące funk­cje wzro­kowe dziecka: 

- odnaj­dy­wa­nie na obraz­kach drob­nych szcze­gó­łów (pokaż gdzie jest.…)
– odnaj­dy­wa­nie podo­bieństw i róż­nic w pre­zen­to­wa­nych dziecku obraz­kach o tej samej tema­tyce
– dobie­ra­nie par jed­na­ko­wych obraz­ków – można wyko­rzy­stać grę „memory”
– skła­da­nie obrazka pocię­tego na czę­ści (można wyko­rzy­stać pocz­tówki)
– ukła­da­nie ele­men­tów wg wzoru – klocki, puz­zle, pocz­tówki
– dobie­ra­nie ele­men­tów do cało­ści obrazka – np. sklep z warzy­wami, spo­żyw­czy; poszu­ku­jemy odpo­wied­nich pro­duk­tów pasu­ją­cych do danego sklepu
– ryso­wa­nie kom­po­zy­cji z figur geo­me­trycz­nych za pomocą sza­blo­nów; powta­rza­nie ele­men­tów wg. sche­matu
– ryso­wa­nie demon­stro­wa­nych przed­mio­tów np. samo­chodu, domku, drzewa
- spo­strze­ga­nie zmian w ukła­da­niu ele­men­tów ( dół, góra, prawa, lewa strona itd.)
– kla­sy­fi­ko­wa­nie przed­mio­tów według rodzaju, kształtu, ilo­ści, koloru
– ryso­wa­nie po śladzie (łącze­nie kre­sek w linie two­rzące ele­ment)
– kal­ko­wa­nie przez kalkę tech­niczną
– prze­ry­so­wy­wa­nie figur geo­me­trycz­nych (według wzoru)
 

3. Ćwicze­nia uspraw­nia­jące funk­cje słu­chowe dziecka: 

- dzie­le­nie zdań na wyrazy
– wyszu­ki­wa­nie obraz­ków na dana gło­skę np. „p” – „pies”
– dzie­le­nie wyra­zów na sylaby z kla­ska­niem np. „ka-wa”
– roz­róż­nia­nie dźwię­ków np.: plu­ska­nie w wodzie, gnie­ce­nie papieru, roz­po­zna­wa­nie po gło­sie róż­nych osób
– gry i zabawy ryt­miczne (wyko­ny­wa­nie ruchów na hasło muzyczne)
– wydzie­la­nie gło­ski na początku, na końcu i w środku wyrazu
– nauka krót­kich wier­szy­ków i pio­se­nek
– ćwicze­nie róż­ni­co­wa­nia dźwię­ków z oto­cze­nia (co teraz sły­chać?)
– odtwa­rza­nie struk­tur dźwię­ko­wych w ukła­dach prze­strzen­nych np. z kloc­ków
– gru­po­wa­nie obraz­ków na tą samą gło­skę (pies, pióro, papier)
– odga­dy­wa­nie gło­sek na początku wyrazu i szu­ka­nie kolej­nych, podej­mo­wa­nie prób two­rze­nia sylab i czy­ta­nie pro­stych wyrazów
 

4. Ćwicze­nia uspraw­nia­jące pre­cy­zję ruchów rąk i koor­dy­na­cję wzro­kowo – ruchową dziecka 

- ćwicze­nia dłoni (macha­nie, krą­że­nie, kla­ska­nie, naśla­do­wa­nie np. gry na skrzyp­cach, na trąbce, ukła­da­nie modeli z dłoni np. dziób, kula, kwiat, pira­midka, wcho­dze­nie po scho­dach)
– ćwicze­nia pal­ców (naśla­do­wa­nie pisa­nia na kom­pu­te­rze, gry na pia­ni­nie, desz­czu, ryso­wa­nia kółek w powie­trzu, skła­da­nie i roz­kła­da­nie pal­ców, ukła­da­nie modeli z pal­ców np. koszyk, koło)
– lepie­nie z pla­ste­liny, rów­nież gliny pro­stych kształ­tów (np. kulek, wał­ków, roga­li­ków, ludzi, koszy­ków, liter, zwie­rząt i innych ele­men­tów)
– wyci­na­nie nożycz­kami pasków z papieru i innych wzo­rów
– malo­wa­nie pal­cem i pęcz­kiem waty uma­cza­nym w far­bie
– zama­lo­wa­nie kartki far­bami (z góry w dół, od lewej do pra­wej strony)
– odry­so­wa­nie wła­snej dłoni, odry­so­wy­wa­nie pła­skich przed­mio­tów np. monet, tale­rzy­ków itp.
– ukła­da­nie i przy­kle­ja­nie na kartce wzo­rów z kolo­ro­wego papieru
– nakle­ja­nie nale­pek na wła­ściwy sche­mat na kartce papieru
– robie­nie kulek z bibułki lub kre­piny, wykle­ja­nie nimi kon­tu­rów
– obry­so­wy­wa­nie kon­tu­rów (pogru­bie­nie kon­tu­rów, kal­ko­wa­nie)
– ryso­wa­nie rów­no­cze­śnie obiema rękami tych samych ele­men­tów
– łącze­nie kro­pek obra­zu­ją­cych różne przed­mioty
– ryso­wa­nie szlacz­ków i wzo­rów z ele­men­tów litero podob­nych
– nawle­ka­nie kora­li­ków, prze­wle­ka­nie sznur­ków, tasie­mek, sznu­ro­wa­deł przez różne rze­czy i otwory, szy­cie igłą z wyko­rzy­sty­wa­niem zaba­wek dla dzieci
– wie­sza­nie ubra­nek dla lalek na sznurku i przy­cze­pia­nie ich kla­mer­kami do bie­li­zny
– zama­lo­wy­wa­nie obraz­ków w ksią­żecz­kach do malo­wa­nia
– odry­so­wy­wa­nie sza­blo­nów
– wci­ska­nie w tablicę kor­kową pine­zek – wyj­mo­wa­nie ich z pod­łoża
– zbie­ra­nie pal­cami drob­nych ele­men­tów (pinezki, zia­renka, guziczki) – dwoma pal­cami, kciu­kiem i wska­zu­ją­cym, zbie­ra­nie wyżej wymie­nio­nych ele­men­tów pęsetą
– cię­cie nożycz­kami po nary­so­wa­nych liniach – pro­stych, fali­stych
– wyci­na­nie naj­pierw pro­stych, potem nieco bar­dziej skom­pli­ko­wa­nych kształ­tów z papieru kolo­ro­wego
– wyra­bia­nie cia­sta pod­czas prac domo­wych
– stem­plo­wa­nie wzo­rów na kart­kach papieru w róż­nych ukła­dach
– wydzie­ra­nie kawał­ków kolo­ro­wego papieru i nakle­ja­nie na nary­so­wany sche­mat zamiast malo­wa­nia kred­kami
– strzą­sa­nie wody z pal­ców
– zgnia­ta­nie więk­szego papieru jedną ręką, dwoma rękoma w kulkę
– zabawy z uży­ciem pacy­nek (mani­pu­la­cja rękoma)
– próby przy­szy­wa­nia dużych guzi­ków (pod opieką doro­słego)
– szy­cie pro­stymi ście­gami
– krą­że­nia pal­cami, np. jed­nego palca wokół dru­giego nie­ru­cho­mego, wokół sie­bie obu pal­ców
– zabawa w komi­nia­rza (wcho­dzi komi­niarz po dra­bi­nie…)
– ściska­nie mięk­kich piłek
– zwi­ja­nie pal­cami chu­s­te­czek, apa­szek, bibułki, robie­nie wałecz­ków z cia­sta, pla­ste­liny
– ryso­wa­nie paty­kiem po ziemi, po pia­chu
– przy wol­nym cho­dzie ruchy rąk jak pod­czas pły­wa­nia żabką – zabawa w naukę pły­wa­nia
– zabawa w pociągi – ruch rąk naśla­duje obroty kół
– zabawa w pra­nie, roz­wie­sza­nie bie­li­zny i pra­so­wa­nie
– gry w pchełki, bierki, krę­gle, bilard sto­łowy
– rzu­ca­nie worecz­ków lub piłe­czek – kto dalej (do uspraw­nia­ją­cych całe ręce)
– tocze­nie piłki do dołka
– pod­bi­ja­nie balo­nika wyłącz­nie pal­cami pra­wej i lewej ręki
– wypusz­cza­nie piłeczki teni­so­wej z ręki w dół i próby chwy­ta­nia jej w locie samymi pal­cami
– „ryso­wa­nie” pal­cami w powie­trzu okre­ślo­nego przed­miotu
– ukła­da­nie z ele­men­tów geo­me­trycz­nych postaci ludzi, zwie­rząt itp.
– ukła­da­nie z patycz­ków, np. pło­tów
– zabawy z wyko­rzy­sty­wa­niem drob­nych ele­men­tów, two­rze­nie na siat­kach wzo­rów
– wyko­ny­wa­nie budowli z drob­nych kloc­ków lego
 

5. Ćwicze­nia na kon­cen­tra­cję uwagi: 

- wyko­rzy­sty­wa­nie zabaw wyma­ga­ją­cych sku­pie­nia uwagi np. : budowle wg wzoru, roz­wią­zy­wa­nie rebu­sów, krzy­żó­wek
– opi­sy­wa­nie w co jest ubrana któ­raś osoba z domu (w danej chwili nie­wi­doczna)
– roz­po­zna­wa­nie kształ­tów przez dotyk z wyłą­cza­niem wzroku, ryso­wa­nie tego przed­miotu z pamięci
– zabawy z uży­ciem gier plan­szo­wych
– nauka wier­szy­ków i pio­se­nek
– dba­łość o koń­cze­nie roz­po­czę­tego zadania
 

6. Dzia­ła­nia uspraw­nia­jące pro­cesy poznaw­cze oraz wzbo­ga­ca­jące wia­do­mo­ści o ota­cza­ją­cym świecie 

- dostar­cze­nie infor­ma­cji na temat rodziny, miej­sca zamiesz­ka­nia, wyko­ny­wa­nej pracy
– zazna­ja­mia­nie z naj­bliż­szym oto­cze­niem, mia­stem, ulicą, na któ­rej mieszka dziecko, obiek­tami kul­tu­ro­wymi
– pro­wa­dze­nie roz­mów na różne tematy, zada­wa­nie pytań odtwór­czych, pro­ble­mo­wych, ocze­ki­wa­nie roz­wi­nię­tych wypo­wie­dzi
– czy­ta­nie dziecku ksią­że­czek, pro­wa­dze­nie roz­mów doty­czą­cych ich tre­ści, sto­so­wa­nie pytań o postaci, fakty, sytu­acje, spraw­dza­nie rozu­mie­nia tek­stu
– roz­wią­zy­wa­nie zaga­dek
– pro­wa­dze­nie zabaw w opar­ciu o zabawki dydak­tyczne roz­wi­ja­jące myśle­nie
– zada­wa­nie pytań co trzeba zro­bić żeby… np. upiec cia­sto, zro­bić sobie kanapkę (dziecko ma wymie­nić nastę­pu­jące po sobie czyn­no­ści)
– wyko­rzy­sty­wać ukła­danki obraz­kowe two­rzące histo­ryjkę
– pro­wa­dze­nie zabaw uczą­cych kla­sy­fi­ka­cji roz­po­zna­wa­nia podo­bieństw i róż­nic, two­rze­nia zbio­rów, liczeb­ni­ków porząd­ko­wych, doda­wa­nia i odejmowania
 

7. Dzia­ła­nia wpły­wa­jące na roz­wój emo­cjo­nalny dziecka i kon­takty społeczne 

- życz­liwy, przy­ja­zny sto­su­nek do dziecka
– cier­pliwe wysłu­chi­wa­nie dziecka
– chwa­le­nie dziecka za wyko­ny­wane prace, pole­ce­nia, współ­dzia­ła­nie
– spra­wia­nie dziecku przy­jem­no­ści
– roz­po­zna­wa­nie potrzeb dziecka i ich zaspo­ka­ja­nie
– wyja­śnie­nie norm i zasad obo­wią­zu­ją­cych w życiu spo­łecz­nym
– dostar­cza­nie infor­ma­cji jak się należy zacho­wać w sytu­acji kon­fliktu z dru­gim dziec­kiem
– umoż­li­wie­nie kon­taktu z innym dziec­kiem poza przed­szko­lem, stwa­rza­nie warun­ków do wspól­nych zabaw
– orga­ni­zo­wa­nie uro­dzin w towa­rzy­stwie dzieci z przed­szkola i sąsiedz­twa
– wła­ściwe reago­wa­nie na złość, smu­tek i inne nega­tywne emo­cje
– usta­le­nie i egze­kwo­wa­nie (przy­ja­zne) norm i zasad społecznych

zaczerpnięte ze strony internetowej

Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej nr 5 w Warszawie

         📞 tel: +48 413917011                 📧 email: poczta@szkolamieczyn.pl                 👨‍👩‍👦‍👦 facebook                 💒 organ prowadzący szkołę: Gmina Krasocin