Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 4/2012
Dyrektora Szkoły Podstawowej w Mieczynie z dnia 30 stycznia 2012 r.
REGULAMIN KONTROLI ZARZĄDCZEJ
w Szkole Podstawowej w Mieczynie
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, opracowany w celu dostarczenia racjonalnego zapewnienia co do realizacji celów w następujących obszarach:
- zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
- skuteczności i efektywności działania,
- wiarygodności sprawozdań,
- ochrony zasobów,
- przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
- efektywności i skuteczności przepływu informacji,
- zarządzania ryzykiem.
- Obszary kontroli zarządczej:
- środowisko wewnętrzne;
- cele i zarządzanie ryzykiem;
- mechanizmy kontroli;
- informacja i komunikacja;
- monitorowanie i ocena.
- Funkcjonowanie kontroli zarządczej:
- gdy mowa o „Ustawie o systemie oświaty” rozumieć należy przez to USTAWĘ z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2010 r nr 54/320 z póź. zm.)
- gdy mowa o „Karcie nauczyciela” rozumieć należy przez to USTAWĘ z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2009 roku nr 219/1706 z póź. zm.).
STANDARDY KONTROLI ZARZĄDCZEJ
§ 2
I. Przestrzeganie wartości etycznych
- Osoby zarządzające i pracownicy powinni być świadomi wartości etycznych przyjętych w jednostce i przestrzegać ich przy wykonywaniu powierzonych zadań.
- Osoby zarządzające powinny wspierać i promować przestrzeganie wartości etycznych dając dobry przykład codziennym postępowaniem i podejmowanymi decyzjami.
- Zasady etyczne i wymagania formalno prawne dla nauczycieli określa Karta nauczyciela i Ustawa o systemie oświaty.
- Zasady etyczne i wymagania formalno prawne dla innych pracowników szkoły określa Kodeks Pracy.
- Zasady etyczne dla wszystkich pracowników określa także Kodeksu etyki wprowadzony zarządzeniem Nr 3/2012
§ 3
II. Kompetencje zawodowe
- Szczegółowe wymagania dotyczące nauczycielskich kwalifikacji zawiera Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 12 marca 2009r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli mniemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2009r. Nr 50, poz. 400 z późn. zm.).
- Szczegółowe wymagania dotyczące kwalifikacji zatrudnionych w szkole pracowników samorządowych określa Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2009r. Nr 50, poz. 398 ze zm.).
- W przypadku pracowników na stanowiskach wymagających dodatkowych uprawnień wynikających z ustaw, przepisów resortowych i innych (jak np. dyrektora, głównego księgowego), wymagania te są weryfikowane na etapie rekrutacji przez jednostkę nadrzędną.
- Rekrutacja nowych pracowników przebiega w taki sposób, aby zapewnić wybór najlepszego kandydata.
- Rekrutację nowych nauczycieli lub pracowników szkoły przeprowadza Dyrektor Szkoły.
- Pracownicy uczestniczą w systematycznych szkoleniach wewnętrznych i zewnętrznych poszerzających wiedzę i umiejętności organizowanych i nadzorowanych przez dyrektora szkoły.
- Nauczyciele podlegają także okresowej ocenie, zgodnie z Kartą nauczyciela i Ustawą o systemie oświaty.
- Ocenie podlega praca pracownika samorządowego zatrudnionego w szkole zgodnie z zapisami Kodeksu Pracy.
§ 4
III. Struktura organizacyjna
- Zasady organizacyjne i wewnętrzną strukturę szkoły reguluje Ustawa o systemie oświaty.
- Strukturę organizacyjną szkoły określa Statut Szkoły zatwierdzony prze Radę Pedagogiczną.
- Dla każdego pracownika określony jest w formie pisemnej aktualny zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności przechowywany u sam. specjalisty ds. kadrowych.
§ 5
IV. Delegowanie uprawnień
- Każdemu pracownikowi szkoły przedstawiono na piśmie opis stanowiska pracy, określający zakres jego obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności. Przyjęcie opisu stanowiska jest potwierdzone podpisem pracownika.
- W placówce stosuje się delegowanie uprawnień do podejmowania decyzji o charakterze bieżącym, a przyjęcie ich potwierdzane jest podpisem osoby przyjmującej. Niektóre obowiązki przekazuje się na podstawie odrębnych upoważnień pracownikom administracji. Zostało również zawarte porozumienie z ZOPO w Krasocinie w zakresie obsługi finansowo-księgowej i kadrowej.
CELE I ZARZĄDZANIE RYZYKIEM
§ 6
I. Misja szkoły
- Misję Szkoły określa wstęp do Ustawy o systemie oświaty – Oświata w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wspólne dobro całego społeczeństwa; kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach Dziecka. Nauczanie i wychowanie - respektując chrześcijański system wartości - za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotowań go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności”.
- Cele i zadania szkoły określa Ustawa o systemie oświaty.
- Cele i zadania szkoły precyzuje Statut Szkoły.
§ 7
II. Cele i zadania, monitorowanie i ocena ich realizacji
- Cele i zadania szkoły określane są w okresie nie krótszym niż rok.
- Realizację celów i zadań monitoruje się za pomocą wyznaczonych mierników.
§ 8
III. Identyfikacja ryzyka
- Raz w roku dokonywana jest identyfikacja ryzyka w odniesieniu do celów ustalonych wyżej.
- Zarządzanie ryzykiem odbywa się poprzez:
- identyfikację ryzyka,
- monitorowanie realizacji zadań,
- analizę ryzyka i podejmowanie działań zaradczych.
- O terminie przeprowadzania identyfikacji ryzyka decyduje dyrektor szkoły. Zidentyfikowane ryzyka poddawane są analizie, mającej na celu określenie możliwych skutków wystąpienia danego ryzyka.
§ 9
IV. Analiza i reakcja na ryzyko
- Dyrektor szkoły na podstawie wyników analizy ryzyka i przewidywanych skutków wystąpienia danego ryzyka określa rodzaj możliwych reakcji na ryzyko ( tolerowanie, przeniesienie, wycofanie się, działanie).
- Określane są działania, które należy podjąć w celu zmniejszenia danego ryzyka do akceptowanego poziomu.
§ 10
V. Mechanizmy kontroli
- Wynik kontroli stanowią odpowiedź na zidentyfikowane ryzyko w podejmowanych działaniach. Celem kontroli jest zapewnienie zgodnego z prawem powszechnymi wewnętrznym, efektywnego, oszczędnego i terminowego wykonywania zdefiniowanych zadań.
- Czynności kontrolne w ramach systemu kontroli zarządczej w szkole podejmuje dyrektor lub osoba przez niego wyznaczona w ramach prowadzonego nadzoru w celu zagwarantowania statutowej ciągłości działalności.
- W celu prowadzenia działań kontrolnych dyrektor opracowuje narzędzia kontrolne adekwatne do poziomu ryzyka i rodzaju kontrolowanych zadań i używa ich zgodnie z określonym harmonogramem.
- Kontrola zadań dydaktycznych podlega pod nadzór pedagogiczny, prowadzony w szkole na mocy odrębnych przepisów.
- Czynności kontrolne mają charakter diagnostyczny w celu sprawdzenia zgodności wykonywanych zadań z założeniami, planami i standardami oraz prognostyczny w celu przewidywania zagrożeń i możliwości lepszego wykonywania zadań.
- Wprowadzenie i stosowanie mechanizmów kontrolnych nie może generować kosztów wyższych niż wartość korzyści dzięki nim uzyskanych.
- Mechanizmy kontroli i nadzoru oraz wynikające z nich narzędzia służą ochronie wszystkich zasobów szkoły. Każdy pracownik odpowiada za dbałość o powierzone mu mienie oraz zasoby przeznaczone do wspólnego użytku.
- Szczególną dbałością otacza się budżetowe i pozabudżetowe środki finansowe.
- Kontrolę finansową sprawuje dyrektor i pracownicy, którzy przyjęli obowiązki w zakresie gospodarki finansowej na podstawie art. 53 ust. 2 Ustawy o finansach publicznych.
- Kontrola finansowa, jako część systemu kontroli zarządczej obejmuje:
- zapewnienie przestrzegania procedur kontroli oraz przeprowadzenie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków,
- badanie i porównanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym, pobierania i gromadzenia środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych,
- prowadzenie gospodarki finansowej.
- Do przeprowadzenia wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych, których konsekwencją jest dokonanie wydatków ze środków publicznych, zobowiązani są:
- dyrektor szkoły, który przez kontrolę na etapie wstępnym i bieżącym, realizuje bieżącą kontrolę zarządczą gospodarki finansowej,
- pracownicy odpowiedzialni za merytoryczne realizowanie zadań oraz inne upoważnione osoby.
- Wstępna ocena celowości planowanych zobowiązań i wydatków inwestycyjnych dokonywana jest przez dyrektora szkoły już na etapie przygotowywania projektu finansowego. Negatywna ocena celowości zaciągania zobowiązania, a co za tym idzie – dokonania wydatku, stanowi przesłankę odstąpienia od zamiaru realizacji zadania..
- W ramach kontroli wstępnej umów należy zwrócić uwagę, czy ustalenia w nich zaproponowane a dotyczące kosztów są korzystne dla szkoły i mają pokrycie w planie finansowym szkoły.
- W razie ujawnienia nieprawidłowości w toku wykonywania kontroli wstępnej kontrolujący:
- zwraca bezzwłocznie nieprawidłowe dokumenty dyrektorowi szkoły z wnioskiem o wprowadzenie odpowiednich zmian lub uzupełnień;
- odmawia podpisania dokumentów nierzetelnych, nieprawidłowych lub dotyczących operacji sprzecznych z obowiązującymi przepisami; zawiadamia jednocześnie o ujawnionym fakcie bezpośredniego przełożonego, który podejmuje decyzję w sprawie dalszego toku postępowania odpowiednio do wagi nieprawidłowości.
- Merytoryczne kwestie z zakresu obiegu dokumentów oraz gospodarki finansowej w formie procedur kontroli są uregulowane odrębnymi przepisami wewnętrznymi.
- Dane zgromadzone w systemach informatycznych podlegają bieżącej aktualizacji, zabezpieczeniu i kontroli dostępu poprzez system haseł, zgodnie z przepisami prawa oraz w celu zapewnienia ciągłości działalności szkoły.
- Systemy informatyczne podlegają ochronione poprzez zastosowanie legalnych, aktualizowanych rozwiązań programowych i sprzętowych
- W szkole funkcjonują mechanizmy kontroli zarządczej w postaci regulaminów, instrukcji, procedur.
§ 11
VI. Nadzór
- Nadzór pedagogiczny sprawowany jest według zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz. 1324) wydanym na podstawie art. 35 ust. 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.).
- Nadzór pedagogiczny i finansowy nad Szkołą sprawuje jednostka nadrzędna, odpowiednio Kuratorium Oświaty w Kielcach i Urząd Gminy w Krasocinie.
- Bezpośredni nadzór pedagogiczny i dydaktyczny w Szkole sprawuje Dyrektor Szkoły.
§ 12
VII. Ciągłość działalności
- Ciągłość działalności gwarantuje:
-
- odpowiedni dobór kadr do zajmowanych stanowisk i osób zastępujących,
- ochrona zasobów, w tym stosowanie Instrukcji w sprawie określenia instrukcji zarządzania systemem informatycznym oraz zasad ochrony i warunków przetwarzania danych,
- stosowanie procedur i instrukcji dotyczących rachunkowości i finansów,
- bezpośredni nadzór jednostki nadrzędnej (sprawowany w zakresie finansowym i pedagogicznym).
§ 13
VIII. Monitorowanie i ocena
- Monitoring to proces oceny działania systemu w określonym czasie.
- Dyrektor szkoły w ramach wykonywania bieżących obowiązków monitoruje skuteczność kontroli zarządczej i jej poszczególnych elementów.
- Wszyscy pracownicy przekazują dyrektorowi informacje, mające wpływ na ocenę i doskonalenie kontroli zarządczej.
- Każdy pracownik ma obowiązek zgłaszania uwag dotyczących funkcjonowania i usprawnienia systemu kontroli zarządczej.
- Dyrektor szkoły podejmuje środki zaradcze wobec wszelkich zaobserwowanych problemów w funkcjonowaniu kontroli zarządczej, w szczególności poprzez zmianę i aktualizację funkcjonujących w szkole procedur i regulaminów.
§ 14
- Co najmniej raz w roku, w terminach ustalonych przez dyrektora szkoły przeprowadzana jest samoocena systemu kontroli zarządczej.
- Samooceny dokonuje dyrektor.
- Dyrektor Szkoły, na podstawie sprawozdań (samooceny) nauczycieli, przestawia ocenę osiągnięcia celów pedagogicznych Szkoły.
- Wyniki monitorowania, samooceny oraz przeprowadzonych audytów i kontroli są podstawą oceny stanu kontroli zarządczej w szkole. Ocena stanu kontroli zarządczej stanowi podstawę do oświadczenia o stanie kontroli zarządczej, sporządzanego przez dyrektora szkoły za poprzedni rok.
§ 15
IX. Informacja i komunikacja
- Bieżąca informacja realizowana jest poprzez:
-
- właściwą oraz rzetelną informację potrzebną do realizacji zadań. Informacja powinna być odpowiednia, na czas, aktualna, dokładna i dostępna.
- instrukcję kancelaryjną.
- Komunikacja wewnętrzna realizowana jest poprzez:
- właściwą oraz rzetelną komunikację. Informacja powinna być odpowiednia, na czas, aktualna, dokładna i dostępna.
- książkę zarządzeń,
- tablicę ogłoszeń,
- pocztę elektroniczną,
- zebrania Rady Pedagogicznej,
- zebrania z pracownikami obsługi.
- Komunikację zewnętrzną wykonuje Dyrektor Szkoły zgodnie Ustawą o systemie oświaty.
§ 16
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Wszyscy pracownicy winni zapoznać się z treścią regulaminu i bezwzględnie przestrzegać zawartych w nim postanowień.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą od dnia 02 stycznia 2012 r.