REGULAMIN OCENY PRACY NAUCZYCIELI
SZKOŁY PODSTAWOWEJ W MIECZYNIE
§ 1
Postanowienie ogólne.
Regulamin zawiera tryb i szczegółowe kryteria oceny pracy nauczyciela w Szkole Podstawowej w Mieczynie zgodnie z art. 6 i 6a ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. nr 3 z 1 lutego 1982 r.) i Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 2 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. nr 98 z 17 listopada 2000 r. poz.1066 z późn. zm)
§ 2
Tryb i zasady dokonywania oceny pracy nauczyciela.
1. Praca nauczyciela, z wyjątkiem pracy nauczyciela stażysty, podlega ocenie.
2. Ocena pracy nauczyciela może być dokonana w każdym czasie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dokonania oceny poprzedniej, z inicjatywy dyrektora szkoły lub na wniosek:
- nauczyciela,
- organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
- organu prowadzącego szkołę,
- rady szkoły,
- rady rodziców.
3. Podstawę oceny pracy nauczyciela stanowi stopień realizacji zadań określonych w art. 6 Karty Nauczyciela i art. 4 ustawy o Systemie Oświaty z 7 września 1991 r. (Dz. U. nr 95 z 1991 r.), zadań statutowych szkoły oraz obowiązków określonych w art. 42 ust. 2 Karty Nauczyciela, ustalonych w wyniku sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
4. Na ocenę pracy nauczyciela nie mają wpływu jego przekonania religijne, poglądy polityczne, a także fakt odmowy wykonania polecenia służbowego, gdy odmowa taka wynikała z uzasadnionego przekonania nauczyciela, iż wydane polecenie było sprzeczne z dobrem ucznia, dobrem służby albo dobrem publicznym". (Rozp. MEN, § 2, ust.7).
5. Ocena pracy nauczyciela ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym:
- ocena wyróżniająca,
- ocena dobra,
- ocena negatywna.
6. Oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły.
7. Przed dokonaniem oceny pracy nauczyciela dyrektor szkoły może zasięgnąć opinii Samorządu Uczniowskiego, wyrażonej na piśmie przez Samorząd Uczniowski .
8. Na wniosek nauczyciela dyrektor szkoły zasięga, a z własnej inicjatywy dyrektor szkoły może zasięgnąć, opinii na temat pracy nauczyciela właściwego doradcy metodycznego, a w przypadku braku takich możliwości – innego nauczyciela dyplomowanego lub mianowanego. Opinie te powinny być wyrażone na piśmie.
9. Ocenę pracy ustala się w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od dnia zgłoszenia wniosku przez zainteresowanego nauczyciela.
10. Dyrektor szkoły zobowiązany jest zapoznać nauczyciela z pisemnym projektem oceny i wysłuchać jego uwag i zastrzeżeń Nauczyciel może zgłosić swoje uwagi na piśmie, jednak nie później niż w ciągu 3 dni od daty zapoznania się z projektem.
11. Dyrektor szkoły przedstawia nauczycielowi ocenę jego pracy sformułowaną w karcie oceny pracy. Kartę oceny pracy włącza się do akt osobowych .
12. Nauczycielowi przysługuje odwołanie od ustalonej oceny pracy. Odwołanie rozpatruje w terminie 30 dni od dnia wniesienia odwołania, powołany przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołą zespół oceniający.
13. Zespół, o którym mowa w §2 p. 12, może ustalić nową ocenę pracy lub podtrzymać ocenę kwestionowaną przez nauczyciela.
§ 3
Zakres oceny pracy nauczyciela.
1. Ocena pracy nauczyciela to ocena w zakresie:
- kształcenia uczniów,
- wychowania i opieki nad uczniami,
- organizacji pracy i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły i regulaminu pracy.
2. Ocena pracy nauczyciela uwzględnia w szczególności:
- poprawność merytoryczną i metodyczna prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- prawidłowość realizacji innych zadań zgodnych z planem pracy, zadaniami i statutem ,
- kulturę osobistą i poprawność języka,
- pobudzanie inicjatyw uczniów,
- zachowanie odpowiedniej dyscypliny uczniów na zajęciach,
- zaangażowanie zawodowe nauczyciela (uczestnictwo w pozalekcyjnej działalności szkoły, opracowywanie innowacyjnych (autorskich) treści programowych i dydaktycznych, zainteresowanie uczniem i jego środowiskiem, współpraca z rodzicami, wkład w pracę i sukcesy szkoły, efektywna praca w zespołach przedmiotowych i zadaniowych, pomoc nowym nauczycielom, dzielenie się doświadczeniem),
- aktywność nauczyciela w doskonaleniu zawodowym,
- działanie nauczyciela w zakresie wszechstronnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb,
- przestrzeganie porządku pracy (punktualność, pełne wykorzystanie czasu zajęć, właściwe prowadzenie dokumentacji, pełnienie dyżurów, terminowość wykonywania przydzielonych zadań).
3. Przedmiotem oceny jest sposób realizacji poniższych zadań i uzyskane efekty.
3.1. Zadania w zakresie kształcenia uczniów:
- prawidłowy tzn. zgodny z zasadami pedagogiki i psychologii przebieg procesu dydaktycznego,
- merytoryczne przygotowanie nauczyciela do prowadzenia zajęć,
- doskonalenie własnych umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej,
- indywidualizowanie procesu kształcenia,
- umiejętne odwoływanie się do wiedzy uczniów,
- udzielanie pomocy uczniom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
- udzielanie pomocy w rozwijaniu uzdolnień , zainteresowań uczniów, a w szczególności pomoc w przygotowaniu się do udziału w olimpiadach i konkursach przedmiotowych,
- systematyczność i różnorodność form oceniania umiejętności uczniów z uwzględnieniem jawności, obiektywności i uzasadnienie oceny,
- prowadzenie zajęć pozalekcyjnych,
- zaangażowanie w pracę na rzecz uczniów, otwartość na ich potrzeby.
3.2. Zadania w zakresie wychowania i opieki nad uczniami:
- znajomość indywidualnego i zespołu klasowego poprzez prawidłowe rozpoznanie środowiska wychowawczego ucznia,
- otoczenie indywidualną opieką każdego ucznia w celu zapewnienia mu warunków rozwoju, umożliwienia zdobywania wiedzy, przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,
- pełnienie obowiązku wychowawcy klasy i współpraca z rodzicami uczniów,
- współpraca z dyrektorem szkoły,
- współpraca ze służbą zdrowia, poradnią psychologiczno-pedagogiczną itp.,
- kształtowanie poprawnych zachowań uczniów w szkole i poza nią,
- planowanie i organizowanie z rodzicami i uczniami okolicznościowych imprez klasowych, wycieczek itp.,
- koordynowanie działań wychowawczych z nauczycielami uczącymi w klasie,
- kontakty i poradnictwo dla rodziców (indywidualne rozmowy, wywiady, włączanie rodziców w życie klasy i szkoły),) odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć szkolnych, przerw w tych zajęciach, podczas zajęć nadobowiązkowych, wyjść poza szkołę, wyjazdów itp.,
- systematyczna kontrola obecności uczniów na zajęciach,
- otoczenie opieką dzieci z rodzin zagrożonych patologią.
3.3. Zadania w zakresie organizacji pracy i czynności wynikających z zadań statutowych szkoły:
- obowiązkowe i efektywne uczestnictwo w posiedzeniach rady pedagogicznej,
- praca w zespołach i komisjach nauczycieli,
- opieka nad samorządem i innymi organizacjami uczniowskimi,
- współpraca z radą szkoły,
- udział w przygotowaniu imprez wynikających z planu pracy szkoły,
- realizacja czynności dodatkowych zleconych przez przełożonych lub podjętych z własnej inicjatywy,
- organizacja własnego warsztatu pracy,
- prawidłowe prowadzenie dokumentacji,
- dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
- wzbogacanie bazy szkoły,
- pozyskiwanie sponsorów i osób przychylnych szkole,
- godne reprezentowanie szkoły w środowisku,
- wykonywanie zadań zleconych przez dyrektora szkoły.
§ 4
Kryteria oceny pracy nauczyciela.
1. Kryteria przyjęte dla oceny dobrej mają charakter kryteriów wyjściowych dla innych ocen.
2. Ocena dobrą otrzymuje nauczyciel, który ogólnie dobrze realizuje wszystkie zadania nauczyciela zawarte w § 3 p.3, a w szczególności:
- uzyskuje dobre i bardzo dobre wyniki pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, zna i prawidłowo dobiera metody pracy, dobrze przygotowuje się do lekcji i innych zajęć, rzetelnie wykonuje swoje obowiązki, prowadzi zajęcia pozalekcyjne, pełni dyżury w czasie przerw oraz podczas imprez klasowych i szkolnych itp.,
- jest taktowny, tolerancyjny, sprawiedliwy, potrafi łagodzić i zapobiegać konfliktom z uczniami. Jest jednocześnie konsekwentny w swoich działaniach,
- indywidualizuje proces nauczania i wymagania względem uczniów oraz systematycznie ocenia wyniki pracy ucznia,
- dba o swój warsztat pracy i wzbogaca go,
- jako wychowawca klasy współpracuje z uczniami i ich rodzicami kształtując pedagogicznie pożądane stosunki międzyludzkie,
- pracuje bezpiecznie, potrafi przewidzieć i wyeliminować niebezpieczeństwo zagrażające uczniom (fizycznie, moralnie itp.),
- dąży do podniesienia swoich kwalifikacji zawodowych uczestnicząc w zorganizowanych formach doskonalenia,
- respektuje zalecenia, wykonuje polecenia dyrektora dotyczące dyscypliny pracy, prowadzenia dokumentacji, terminowego wykonywania zadań i zarządzeń, zachowuje się w sposób kulturalny w stosunku do uczniów, ich rodziców i przełożonych,
- pobudza inicjatywy uczniów,
- dba o zachowanie odpowiedniej dyscypliny uczniów na zajęciach ,
- wykazuje się postawą etyczną i kulturalną osobistą nie budząc zastrzeżeń,
- dba o dobry wizerunek szkoły w środowisku.
3. Ocenę wyróżniającą otrzymuje nauczyciel, który spełnia kryteria oceny dobrej oraz trwale wyróżnia się osiąganiem większości spośród poniższych wymagań:
- wysokie wyniki dydaktyczne uzyskiwane przez jego uczniów ustalone na podstawie badań wiedzy i umiejętności uczniów,
- doprowadzenie ucznia (uczniów) do sukcesów naukowych, sportowych lub artystycznych w skali ponadszkolnej (olimpiady, konkursy, rozgrywki, turnieje itp.),
- wysokie efekty wychowawcze niezależnie od predyspozycji powierzonego zespołu uczniowskiego,
- ukończenie studiów podyplomowych,
- zaprojektowanie i wykonanie środków i urządzeń dydaktycznych własnego pomysłu,
- poświęcenie uczniom (w szkole) dodatkowego czasu, organizowanie imprez o dużych walorach dydaktycznych i wychowawczych, wystawy, organizowanie wycieczek, opieka nad różnymi projektami uczniowskimi (gazeta szkolna, teatr, strona www itp.),
- wzorowe wywiązanie się z dodatkowych zadań zleconych przez dyrektora szkoły,
- opracowanie i wdrażanie z sukcesem pedagogicznym własnych programów autorskich, podręczników lub nowatorskich rozwiązań metodycznych,
- organizowanie w sposób nowatorski i niezwykle efektywny współpracy z rodzicami,
- pozyskiwanie, przez swoje działania i kontakty, sponsorów świadczących pomoc na rzecz szkoły,
- doskonalenie własnych umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej poprzez stałe uczestnictwo w licznych formach doskonalenia zawodowego,
- indywidualizowanie procesu kształcenia,
- umiejętne odwoływanie się do wiedzy uczniów,
- udzielenie pomocy uczniom w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych,
- udzielanie pomocy w rozwijaniu uzdolnień i zainteresowań uczniów, a w szczególności pomoc w przygotowaniu się do udziału w konkursach przedmiotowych,
- systematyczność i różnorodność form oceniania umiejętności,
- prowadzenie zajęć pozalekcyjnych,
- dzielenie się wiedzą i doświadczeniem.
4. Ocenę negatywną otrzymuje nauczyciel, który:
- nie osiąga zadowalających wyników dydaktycznych ustalonych na podstawie badań wiedzy i umiejętności uczniów,
- nie przygotowuje się do zajęć, nie stosuje dostępnych środków dydaktycznych (werbalizm), przejawia brak zainteresowania swoim warsztatem pracy itp.,
- sporadycznie uczestniczy w formach doskonalenia zawodowego,
- nie uwzględnia zaleceń pohospitacyjnych,
- nie wywiązuje się z zadań ustalonych w zakresie obowiązków, szczególnie gdy spóźnia się na zajęcia lub wcześniej je kończy, nie odbywa dyżurów i innych prac o charakterze nadzoru i opieki nad uczniami,
- swoją postawą naraża na niebezpieczeństwo (fizyczne, moralne i inne) uczniów,
- nie zwraca uwagi na zagrożenia bezpieczeństwa uczniów,
- nie reaguje na negatywne postawy i zachowania uczniów,
- nie współpracuje z rodzicami – powtarzające się i uzasadnione skargi rodziców na jego postawę i metody pracy,
- zachowuje się niezgodnie z zasadami etyki, tolerancji, kultury i współżycia społecznego,
- swoją postawą w niekorzystnym świetle przedstawia szkołę w środowisku,
- nie wykonuje poleceń dyrekcji szkoły, bądź wykonuje je nieterminowo,
- opuszcza posiedzenia rady pedagogicznej.
§ 5
Postanowienia końcowe.
1. Oceniany nauczyciel wypełnia arkusz analizy własnej pracy stanowiący załącznik nr 1
2. Materiały do oceny pracy nauczyciela przygotowuje osoba sprawująca bezpośredni nadzór pedagogiczny.
3. Ocena pracy ma spełniać przede wszystkim funkcję motywującą nauczyciela do doskonalenia swoich umiejętności i warsztatu pracy.
4. Regulamin Oceny Pracy Nauczycieli w Szkole Podstawowej w Mieczynie wchodzi w życie z dniem podjęcia uchwały przez Radę Pedagogiczną .
Załącznik nr 1
do Regulaminu oceny pracy nauczyciela
ARKUSZ ANALIZY WŁASNEJ PRACY
w roku szkolnym ..........
1. Imię i nazwisko ................................................................................................
2. Specjalność .......................................................................................................
3. Staż pracy ...........................
4. Pełnione funkcje ...............................
5. Najważniejsze zadania realizowane w ciągu ostatniego roku (semestru)
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................................................................................................................................
6. Zadania podjęte z własnej inicjatywy: ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................
7. Co uważasz za Twój największy sukces?
a) dydaktyczny .................................................................................................................................................................................................................................................................................................
b) wychowawczy .................................................................................................................................................................................................................................................................................................
c) opiekuńczy .................................................................................................................................................................................................................................................................................................
8. Czego nie udało Ci się osiągnąć w dziedzinie:
a) dydaktycznej - ................................................................................................................................................................................................................................................................................................
b) wychowawczej - .................................................................................................................................................................................................................................................................................................
a) opiekuńczej - ................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Co na to wpłynęło? .................................................................................................................................................................................................................................................................................................
9. Na czym polegała Twoja praca z uczniami:
a) zdolnymi ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................
b) słabymi ...................................................................................................................................................................................................................................................................................................
c) zaniedbanymi wychowawczo ...................................................................................................................................................................................................................................................................................................
10. Jakie sukcesy osiągnęli Twoi uczniowie (w olimpiadach, konkursach, zawodach, itp.)? .....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
11. Jakie podejmowałeś działania integrujące zespół klasowy (wycieczki, biwaki, imprezy klasowe itp.)? .....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
12. Jak przebiegała Twoja współpraca z rodzicami?
a) Formy współpracy .....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
b) Czy udało się pozyskać rodziców do pracy na rzecz klasy i szkoły? Podaj przykłady.
................................................................................................................................................................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................................................................................................................................................. …………….....................................................................................................................................................................................................................................................................................
13. Na czym polegał Twój udział w realizacji zadań wynikających z planu pracy dydaktyczno – wychowawczej szkoły? ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................
14. Na czym polegał Twój udział w pracy zespołu przedmiotowego i innych zespołów w radzie pedagogicznej? ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................
15. W jaki sposób wzbogaciłeś w tym roku swój warsztat pracy?
- w gabinecie – pracowni ..................................................................................................................................................................................................................................................................................................
- w zakresie własnego doskonalenia .................................................................................................................................................................................................................................................................................................
- literatura, pisma fachowe ………………………………………………………………..............................................................................................................................................................................................................................
……………………………………………………………………………………………................................................................................................................................................................................................
16. Jeśli przyjmiemy istnienie następujących faz rozwoju zawodowego nauczyciela:
- fazy wzorców metodycznych („trzymanie się ‘’ gotowych konspektów, rozkładów, materiałów itp.),
- fazy krytycznej refleksji (modyfikowanie gotowych wzorów i przystosowanie do specyfiki szkoły i klasy),
- fazy samowiedzy i samokontroli,
- fazy twórczości.
Spróbuj określić, w której fazie znajdujesz się Ty? Podkreśl wybraną odpowiedź.
17. W przyszłości chciałbym usprawnić swoją pracę w zakresie: ...............................................................................................................................................................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................
Potrzebne mi jest w tym celu ...............................................................................................................................................................................................................................................................................................
...............................................................................................................................................................................................................................................................................................
18. Moje aktualne samopoczucie jako nauczyciela oceniam jako:
/ -----------------------/-------------------------/----------------------------------/
bardzo złe średnie dobre bardzo dobre
Co zdecydowało o wybranym przez Ciebie miejscu na skali? ....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................
data i podpis nauczyciela