Obchody Dnia Bezpiecznego Internetu w naszej szkole rozpoczęły się już 5 lutego. Na apelu organizatorki szkolnego DBI-pani Agata Szymczyk i pani Mieczysława Ciszek, przedstawiły uczniom plan działań na cały tydzień oraz zaprosiły do zapoznania się z materiałami umieszczonymi na gazetkach ściennych.
Przypomniały tegoroczne hasło DBI-tworzymy kulturę szacunku w sieci.
We wtorek, 6 lutego, gościliśmy w szkole panów policjantów: dzielnicowego mł. asp. Zbigniewa Lichosika i rzecznika Komendy Policji we Włoszczowie mł. asp. Karola Batora.
Panowie przedstawili prezentację omawiającą poszczególne zagrożenia internetowe, jak również w formie żartobliwych, ale najbardziej trafiających do dzieci krótkich filmików, przestrzegali przed dodawaniem nieznajomych do znajomych na portalach społecznościowych.
W kolejnych dniach cała społeczność szkolna podzielona na grupy (klasy 0-III oraz klasy IV-VII) uczestniczyła w krótkich zajęciach prowadzonych przez organizatorki szkolnego DBI. Pani Mieczysława Ciszek zaproponowała dzieciom z klas 0-III zajęcia poświęcone bezpieczeństwu w różnych sytuacjach. Pierwsze spotkanie upłynęło pod hasłem „Bezpieczne zasady – trzy kroki”.
Najpierw dzieci wysłuchały opowiadania o dziewczynce z klasy pierwszej, która znalazła się w trudnej i niebezpiecznej sytuacji. Następnie rozmawiały o zachowaniu dziewczynki oraz o sposobach radzenia sobie w takich sytuacjach. Nauczyły się bezpiecznych zasad. Poznały trzy kroki, które mogą zrobić zawsze, gdy ktoś robi im coś złego, kiedy coś im zagraża lub gdy czegoś się boją.
Pierwsza zasada i pierwszy krok to: głośno mówię „nie”.
Druga zasada, czyli drugi krok to: szybko odchodzę.
Trzecia zasada i trzeci krok: mówię komuś dorosłemu o tym, co się stało.
Na zakończenie spotkania dzieci otrzymały rysunki przedstawiające bezpieczne zasady i kartki z ich opisem. Zadaniem dzieci było pokolorować rysunki, a następnie wspólnie z rodzicami przykleić je do kartki, na której są opisane zasady.
Hasło kolejnego spotkania brzmiało „Bądź kumplem nie dokuczaj”. Celem zajęć było:
- przedstawienie i wytłumaczenie uczniom problemu dokuczania oraz sposobów radzenia sobie z dokuczaniem,
- kształtowanie postaw empatycznych,
- rozwijanie wyobraźni.
Dzieci obejrzały filmy edukacyjne z kampanii Cartoon Network „Bądź kumplem, nie dokuczaj”. W swoich wypowiedziach uzasadniały jak ważne jest to, by być dobrym, pomagać sobie, wzajemnie się słuchać, dbać o siebie i innych. Stwierdziły, że jeśli jesteśmy dla siebie kumplami/kumpelkami – kolegami/koleżankami, to stanowimy zgraną załogę i dobrze się czujemy. Na zakończenie dzieci poznały Kodeks Kumpla i dostały do wykonania małe, przyjemne zadanie. Poprosiliśmy, aby narysowały w domu, jak spędzają czas ze swoimi kolegami i koleżankami. W wykonaniu pracy plastycznej mogą pomagać dzieciom rodzice, rodzeństwo czy inni domownicy.
Kolejny, trzeci dzień poświęciliśmy bezpieczeństwu w Internecie.
Dzieci obejrzały filmiki z serii „Owce w sieci”. Wypowiadały się o swoich kontaktach z Internetem, o tym, co robią w sieci. Ułożyliśmy wspólnie zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Plansze z zasadami dzieci zabrały do swoich klas i umieściły w widocznym miejscu, aby je zapamiętać i przestrzegać.
Pani Agata Szymczyk zaproponowała starszym uczniom obejrzenie krótkich filmików pt. „Lekcja bezpieczeństwa” aby na ich postawie sformułować zasady bezpiecznego posługiwania komputerem, telefonem, a także korzystania z portali społecznościowych. Na podstawie wypowiedzi uczniów powstało 10 zasad. A oto one:
1. Skonfiguruj ustawienia prywatności w serwisie społecznościowym tak, żeby do twojego profilu miały dostęp tylko osoby, które znasz i którym ufasz.
2. Uważaj, jakie wiadomości na swój temat podajesz w sieci – nie podawaj dokładnego planu dnia ani informacji o wszystkim, co robisz.
3. Nie przyjmuj do grona znajomych osób, których wcześniej nie poznałeś twarzą w twarz.
4. Nigdy nie publikuj w sieci i nikomu nie przesyłaj intymnych zdjęć lub filmów.
5. Zastanów się dwa razy zanim coś opublikujesz w sieci – zdjęcie lub film z twoim udziałem mogą narazić cię na kpiny albo przykre komentarze ze strony innych internautów.
6. Bierz odpowiedzialność za swoje komentarze w sieci – nie pisz o kimś tego, czego nie powiedziałbyś mu w twarz.
7. Zabezpieczaj hasłem dostęp do telefonu i wszystkich serwisów internetowych, z których korzystasz. Nikomu nigdy tego hasła nie udostępniaj. Pamiętaj też, żeby hasło było wystarczająco skomplikowane oraz że warto je systematycznie zmieniać.
8. Pamiętaj, żeby kończąc pracę na komputerze albo innym urządzeniu z dostępem do internetu, zawsze wylogować się ze swojego konta/profilu.
9. W sytuacji zagrożenia reaguj jak najszybciej i staraj się zabezpieczyć dowody nieprzyjemnych zdarzeń.
10. Zawsze w sytuacji zagrożenia szukaj pomocy u zaufanych osób dorosłych. Możesz też skorzystać z pomocy konsultantów Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111.
W ostatnim dniu zajęć 9 lutego, uczniowie obydwu grup dostali wizytówki z numerem telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży. Wśród uczniów klas IV-VII została przeprowadzona ankieta ewaluacyjna dotycząca atrakcyjności i potrzeby przeprowadzania takich zajęć.
To były, jak stwierdziły dzieci fajne i ciekawe zajęcia, a my mamy nadzieję, że również pożyteczne i pomogą dzieciom podejmować mądre decyzje w trudnych sytuacjach.