Europejskie Portfolio Językowe (EPJ) to pomoc dydaktyczna zainicjowana przez Radę Europy, przeznaczona dla dzieci i młodzieży uczących się języków obcych.
W ramach współpracy z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji uczniowie klas I-III Szkoły Podstawowej w Mieczynie otrzymali zestaw Europejskiego Portfolio Językowego dla dzieci w wieku 6-10 lat, na który składają się biografia językowa, paszport językowy i dossier językowe. Dlaczego EPJ jest przydatne dla uczniów? Przede wszystkim, jako element oceniania kształtującego, pomaga dzieciom dostrzec postępy w zdobywaniu wiedzy i umiejętności językowych, a co za tym idzie, odgrywa rolę motywującą do dalszej nauki.
Pomaga zdobywać samodzielność w nauce języków oraz zdolność świadomego doskonalenia kompetencji językowej, komunikacyjnej i interkulturowej. EPJ ma na celu wspieranie samodzielności ucznia w procesie uczenia się języków obcych i poznawania innych kultur. W świat EPJ dzieci wprowadza wesoły smok Europek, który pomaga im w poszczególnych zadaniach. Dzieci w portfolio zapisują swoje doświadczenia zdobyte w trakcie uczenia się, zarówno na lekcji języka angielskiego w szkole, jak i poza szkołą. Można powiedzieć, że EPJ to taki rodzaj dziennika, który uczniowie prowadzą.
Jednym z doświadczeń pomocnych w nauce języka angielskiego był ubiegłoroczny projekt Kidspeak, w ramach którego gościliśmy studentów z Kanady i Meksyku. Uczniowie bardzo miło wspominają czas spędzony w ich towarzystwie i chętnie zanotowali to wydarzenie w swoim Europejskim Portfolio Językowym.
Maria Gacia