Dnia 5 maja wraz z opiekunami panią Marią Gacia, panią Agatą Frączek i panią Agatą Szymczyk, odbyliśmy wspaniałą podróż do świata nauki i techniki. To za sprawą wizyty w Centrum Nauki Leonardo da Vinci w Podzamczu koło Chęcin. Celem wycieczki była przede wszystkim nauka poprzez doświadczenie, z wykorzystaniem nowoczesnych interaktywnych eksponatów.

To niezwykłe miejsce na mapie naszego województwa powstało całkiem niedawno, a cieszy się niezwykłym powodzeniem. My także byliśmy pod jego ogromnym wrażeniem. Mieliśmy bowiem okazję podziwiać wspaniałe fizyczne modele odtworzone na podstawie projektów autorstwa Leonardo da Vinci - mistrza, wynalazcy, wizjonera i wielkiego artysty.

Na własne oczy ujrzeliśmy Wehikuł czasu, Maszynę latającą, Robota-żołnierza, Mechanicznego lwa i cyfrową rekonstrukcję znanego obrazu Ostatnia Wieczerza. Po prezentacji eksponatów dokonanej przez panią przewodnik, mogliśmy przystąpić do samodzielnego zwiedzania wnętrza Centrum. Dowiedzieliśmy się jak działa kula plazmowa, kołyska Newtona, skorzystaliśmy z peryskopu, laserowej harfy. Wiele radości i pozytywnych emocji przyniosły uczniom także obserwacje przez mikroskop oraz gry i układanki logiczne. Każdy znalazł tam coś dla siebie, dotknął, doświadczył, sprawdził i zapamiętał. Gościliśmy również w odrestaurowanych wnętrzach dawnej siedziby starosty chęcińskiego. Dwór powstał na początku XVII wieku na rozkaz starosty Jana Branickiego na miejscu folwarku. Stało się to po spustoszeniu Chęcin, w tym zamku chęcińskiego, przez Szwedów w czasie potopu. Urzekły nas piękne dworskie wnętrza, jak również zadbane ogrody.
Jednakże to nie koniec wrażeń. Po wizycie w Centrum Nauki Leonardo da Vinci wraz z panią przewodnik udaliśmy się na Zamek Królewski w Chęcinach. Według historycznych źródeł zamek w Chęcinach powstał na przełomie XIII i XIV wieku z inicjatywy króla czeskiego Wacława II, biskupa Krakowa Jana Muskaty, Mikołaja Sieciesławowicza herbu Odrowąż oraz Władysława Łokietka przed koronacją. W wyniku licznych wojen i zawirowań na tle politycznym zamek został częściowo zniszczony. Po II wojnie światowej odbudowano baszty i mury zamku. W październiku 2014 roku zakończyła się rewitalizacja ruin zamku. Obecnie, do zamku prowadzi wybrukowana ścieżka, a zwiedzający mogą odpocząć na ławeczkach, tuż obok armat. Pani przewodnik, towarzysząca nam podczas eksploracji zamku zdradziła zaskakującą informację - podczas prac archeologicznych prowadzonych na jego terenie odkryto pozostałości nieznanej dodatkowej wieży. Pani przewodnik poprosiła nas abyśmy  ustawili się w kręgu, w miejscu gdzie powinna dziś znajdować się brakująca wieża.
Dzięki temu, że towarzyszyła nam tego dnia słoneczna aura, z zamkowej baszty mieliśmy doskonały widok na Chęciny oraz inne okoliczne miasta m.in. Kielce.
Nasza wyprawa zakończyła się. Przywieźliśmy moc wrażeń, zdjęcia, wspomnienia i pamiątki. Z pewnością jeszcze tam wrócimy, a tym z was, którzy nie mieli jeszcze okazji odwiedzić chęcińskiego zamku i Centrum Nauki Leonardo da Vinci, z całego serca polecamy te miejsca. Niewątpliwie, Świętokrzyskie jest cudne!

Uczniowie klas IV, V i VI

📞 tel: +48 413917011                 📧 email: poczta@szkolamieczyn.pl                 👨‍👩‍👦‍👦 facebook                 💒 organ prowadzący szkołę: Gmina Krasocin